وبلاگ

تاثیر منفی دیالیز بر بیماران کلیوی

تاثیر منفی دیالیز بر بیماران کلیوی

در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در مورد تاثیر منفی دیالیز بر بیماران کلیوی بپردازیم، اگر به دنبال این هستید که در مورد تاثیر منفی دیالیز بر بیماران کلیوی و عوارض آن اطلاعاتی را بدست آورید در این مقاله همراه ما باشید. هر چند دیالیز یک روش درمانی موقت و موثر برای بیمارانی که نارسایی کلیوی دارند هست ولی این روش نیز به مانند بسیاری از روش های درمانی دیگر خالی از عوارض نیست که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

دیالیز چیست؟

پیش از پرداختن به تاثیر منفی دیالیز بر بیماران کلیوی بهتر است که به معرفی دیالیز بپردازیم، دیالیز که به آن تراکافت نیز گفته می شود در بیماران که دچار نارسایی حاد کلیوی هستند مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع روشی برای تصفیه خون است. زمانی که نیتروژن موجود در اوره خون از 70 الی 100 میلی گرم در دسی لیتر بیشتر شد و یا زمانی که کراتینین از 15 الی 20 میلی لیتر در دقیقه کم تر شد شروع دیالیز برای حفظ سلامتی بیماران کلیوی ضروری می شود. زمانی که به دلیل بالا رفتن مواد نیتروژنی و سایر مواد زاید در خون علائم و نشانه هایی بروز می دهد سندرمی بنام اورهمی ایجاد می شود که نیازمند دیالیز خون است. کسانی که دچار این بیماری می شوند از لحاظ شرایط عقلی و روحی دچار مشکل می شوند و به کما می روند.

تاثیر منفی دیالیز بر بیماران کلیوی

روش های دیالیز

 دیالیز از سه روش درمانی برخوردار است که به آن ها همودیالیز، دیالیز صفاقی و دیالیز پیوسته آهسته گفته می شود. در این بین همودیالیز از رایج ترین روش هایی که در نارسایی کلیه مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت همودیالیز این است که در مقایسه با سایر روش ها موجب می شود که تغییرات سریع در سطح پلاسمایی ایجاد شود و آب اضافی که در بدن جمع شده نیز زودتر خارج می شود. دیالیز صفاقی در قیاس با روش قبلی به نسبت 1.8 در خارج شدن مواد حل شده در پلاسمای خون و همچنین به نسبت 1.4 در بیرون کردن آب اضافی در بدن موثر است ویژگی مهم آن این است گه از این روش 24 ساعت بصورت مستمر می توان استفاده کرد. در روش پیوسته نیز پایداری وضعیت همودینامیک شخص بیمار نسبت به روش های دیگر بیشتر است ولی آموزش آن پیچیده تر و گرانتر است.

تاثیر منفی دیالیز بر بیماران کلیوی

همچنان که دیالیز یک روش موقت موثر در درمان بیماران کلیوی است ولی در مواردی تاثیر منفی دیالیز بر بیماران کلیوی نیز آشکار است. با انجام دیالیز بیماران می تواند فعالیت های عادی روزمره را انجام دهند. هر سه روش دیالیز یعنی همودیالیز، صفاقی و پیوسته برای نجات بیماران بسیار موثر هستند ولی نباید از تاثیر منفی دیالیز بر بیماران کلیوی و سلامتی آن ها نیز غافل شویم. برای مثال ممکن است که بیمارانی که از روش دیالیز صفاقی استفاده می کنند دچار عفونت های مختلف شوند که این عفونت ممکن است داخلی و یا در اطراف ورود کاتتر به حفره شکمی رخ دهد.

تاثیر منفی دیالیز بر بیماران کلیویآشنایی با مهمترین تاثیرات منفی دیالیز بر بیماران کلیوی

از مهم ترین عوارض دیالیز بر بیماران کلیوی می توانیم موارد ذیل اشاره داشته باشیم:

  • موجب می شود که در ناحیه شکم عضلات ضعیف شود
  • قند خون به سبب بالا رفتن دکستروز در طول دیالیز بالا می رود
  • افزایش وزن را در پی دارد
  • سبب ایجاد گرفتگی عضلانی می شود
  • در خواب اختلالاتی ایجاد می شود
  • احتمال ایجاد خارش است
  • فشار خون پایین می آید
  • سطح پتاسیم در خون بالا می رود
  • سلول های قرمز در خون کم می شود
  • سبب ایجاد پریکاردیت می شود که نوعی التهاب در غشای اطراف قلب است
  • افسردگی نیز می تواند از عوامل وابسته به درمان دیالیز باشد که به سبب نا امیدی ایجاد می شود
  • اختلالات مختلف خونی نیز از عوارض دیالیز می باشد.
  • اختلالات آندوکرین ممکن است که ایجاد شود.
  •  بیماری استخوان ممکن است که به وقوع پیوندد.

در صورتی که در طول درمان و استفاده از روش های مختلف دیالیز با علائم فوق مواجه شدید حتما این موارد را به پزشک متخصص خود اطلاع دهید.

تاثیر منفی دیالیز بر بیماران کلیویآمیلوئیدوز از مهمترین تاثیر منفی دیالیز بر بیماران کلیوی

در برخی از موارد ممکن است که درمان موقت با روش های دیالیز برای مدت زمانی طولانی انجام شود درمان طولانی ممکن است که احتمال ابتلا به بیماری آمیلوئیدوز را بیشتر کند. از دلایل ایجاد این بیماری این است که پروتئین‌های آمیلوئیدی که در مغز استخوان تولید می شوند در سایر اندام های بدن مانند کبد، کلیه و قلب تجمع می یایند که این تجمع سبب ایجاد مشکلاتی مانند درد در مفصل ها و همچنین سفتی و تورم می شود که راه رفتن و حرکت را مشکل می کند.

تاثیر منفی دیالیز بر بیماران کلیوی

بدون دیدگاه
ارسال یک نظر
نام
ایمیل
وبسایت

Wishlist 0
Open wishlist page Continue shopping