وبلاگ

بیماران همودیالیزی

افزایش طول عمر بیماران همودیالیزی با مصرف امگا3

مطالعات اخیری که بر روی خواص امگا 3 صورت گرفته است، حاکی از این است که این ماده ی با ارزش خواص ضد التهابی و ضد انعقادی داشته و برای کاهش غلظت سرم بیماران همودیالیزی بسیار مفید می باشد. برای آشنایی بیشتر و نحوه تاثیر امگا 3 بر روی این بیماران می توانید مقاله ی پیش رو را مطالعه کنید.

افزایش طول عمر بیماران همودیالیزی با مصرف امگا3

خطر افزایش مرگ و میر بیماران همودیالیزی

متاسفانه در چند سال اخیر آمار مبتلایان به بیماری های کلیوی افزایش پیدا کرده و این یک هشدار جدی برای تمام افراد است. اما تعداد خاصی از این بیماران مجبور به همودیالیز می شوند. همین امر می تواند باعث ایجاد خطراتی برای سلامتی فرد شود. یکی از مشکلات اصلی این قبیل بیماران، بالا بودن غلظت سرمی شاخص های سیستمیک می باشد. التهاب عروق نیز دیگر مشکلی است که گریبان گیر این افراد شده و در مواردی ممکن است این افراد در طولانی مدت به بیماری های عروقی نیز مبتلا شده و طول عمر این بیماران کاهش پیدا کند. متاسفانه آمار مرگ و میر بیماران همودیالیزی که به صورت مداوم و طولانی مدت همودیالیز می شوند، بسیار افزایش پیدا کرده است. دلیل اصلی مرگ این افراد، ابتلا آن ها به بیماری های قلبی عروقی می باشد که در اثر همودیالیز مداوم ایجاد می شود. اما با وجود این مشکلات فراوان طی مطالعات اخیر دانشمندان راه حل های جدیدی نیز برای درمان این بیماری یافت شده که می توان از آن ها بهره گرفت. یکی از روش های بسیار آسان و البته کارآمد که می تواند باعث کاهش غلظت سرمی این شاخص ها شود، استفاده از امگا 3 می باشد.

افزایش طول عمر بیماران همودیالیزی با مصرف امگا 3

جالب است بدانید که دانشمندان در برخی آزمایش ها و تحقیقات به این نتیجه دست یافته اند که استفاده از مکمل های اسید چرب امگا 3 باعث کاهش غلظت سرمی می شود و در نتیجه طول عمر بیماران همودیالیزی افزایش پیدا می کند. محققان در طی این تحقیقات که به بررسی تاثیر و عملکرد استفاده از چربی های امگا 3 و امگا 6 پرداختند، به این نتیجه دست یافتند که اسید چرب امگا 3 نسبت به اسید چرب امگا 6 خاصیت ضد التهابی بسیاری دارد و در درمان بیماری های التهابی که در اثر همودیالیز ایجاد می شوند، بسیار موثر است. پس با این تعابیر در نظر داشته باشید که استفاده از اسیدهای چرب امگا 6 چندین برابر بیشتر باعث ایجاد بیماری های التهابی و عروقی می شود که نتیجه ی آن هم افزایش میزان مرگ و میر در بین بیماران همودیالیزی می باشد. از این رو به این بیماران توصیه می شود، مصرف اسید های چرب امگا 3 را فراموش نکنند.

بیماران همودیالیزیآزمایشات انجام شده بر روی بیماران همودیالیزی

در ایران نیز آزمایش های فراوانی بر روی بیماران همودیالیزی صورت گرفته است. در یکی از این آزمایش ها تعدادی از بیماران همودیالیزی مورد بررسی قرار گرفته و به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول افرادی بودند که از مکمل های اسید چرب امگا 3 به میزان معینی استفاده می کردند و گروه دوم نیز افرادی بودند که از داروهای مشخص و معروف برای این بیماری استفاده می کردند. این آزمایش به مدت 10 هفته بر روی این دو گروه بیماران صورت گرفت و نتایج آن بسیار شگفت انگیز بود. البته این را نیز باید اضافه کنیم که میزان دوز دارو و میزان مصرف مکمل های امگا 3 در هر دو گروه نظارت شده و مشخص بوده است. جالب است بدانید که غلظت سرم در پایان هفته دهم برای افرادی که از مکمل های امگا 3 استفاده می کردند، به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود که این موضوع نشانه ی امیدواری بیشتری بود. این کاهش غلظت سرم در افرادی که از دارو نیز استفاده می کردند نیز دیده شد؛ اما میزان آن به اندازه گروه اول نبود. با این تعابیر درخواهیم یافت که استفاده از مکمل های اسید چرب امگا 3 برای بیماران همودیالیزی می تواند کارآمد و موثر واقع شده و سبب افزایش طول عمر این بیماران گردد.

بیماران همودیالیزیمنابع غذایی مناسب حاوی امگا 3 برای بیماران همودیالیزی

علاوه بر مکمل های اسید چرب امگا 3، منابع غذایی دیگری نیز هستند که حاوی میزان زیادی از امگا 3 بوده و برای کاهش غلظت سرم افراد همودیالیزی مناسب می باشد. از جمله این منابع غذایی می توان به ماهی های سالمون، ساردین، قزل آلا، شاه ماهی، میگو، روغن کانولا، گردو، کنجد، دانه کتان، نان، تخم مرغ و … اشاره کرد که از دیگر منابع غذایی مهم برای تامین امگا 3 مورد نیاز برای بیماران همودیالیز می باشند. البته تعداد این منابع غذایی بسیار زیاد است؛ اما در این جا تعدادی از منابع غذایی متداول را معرفی کردیم.

بیماران همودیالیزی

بدون دیدگاه
ارسال یک نظر
نام
ایمیل
وبسایت

Wishlist 0
Open wishlist page Continue shopping