وبلاگ

زمان دیالیز

بهترین زمان دیالیز برای بیماران کلیوی چه موقع است؟

زمان دیالیز برای بیماران کلیوی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین شما باید نکات مهم و اطلاعات کافی در زمینه دیالیز و مشکلات بیماری خود را در نظر داشته باشید. از این رو شما را دعوت می کنیم که مقاله پیش رو را مطالعه کرده و با دیالیز بیماران کلیوی و زمان مناسب برای دیالیز آشنا شوید.

چه موقع کلیه ها نیاز به دیالیز دارند؟

در سال های اخیر بر شمار بیماران کلیوی در کشور افزوده شده است که این خبر بسیار نگران کننده می باشد. معمولا بیماران کلیوی با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان هستند و یکی از سوالات متداول آنها که معمولا در مراحل مختلف بیماری خود می پرسند، این است که آیا نیاز به دیالیز دارند؟ مناسب ترین زمان دیالیز چه موقع است؟ و سوالاتی از این قبیل که ذهن تعداد زیادی از این بیماران را درگیر کرده است. برای پاسخ به این سوال باید عرض کنیم که از نظر متخصصان بیماری های کلیوی مناسب ترین زمان دیالیز، وقتی است که کلیه ها حدود 85 تا 90 درصد کارایی خود را از دست داده اند و به تنهایی قادر به انجام وظایف خود نیستند. در این شرایط برای تشخیص میزان کارایی و سلامتی کلیه ها آزمایش GFR به بیماران توصیه می شود.

اگر سطح شاخص GFR کمتر از عدد 15 باشد، زمان دیالیز شما فرا رسیده است و کلیه ها به تنهایی نمی توانند نیازهای شما را تامین کنند. اما به طور کلی تشخیص این مسئله که شما چه موقع نیاز به دیالیز دارید، برعهده متخصص نفرولوژیست می باشد. گاهی حتی بهتر است، زودتر از رسیدن به وضعیت گفته شده، انجام دیالیز را آغاز کنید. دیالیز معمولا در بیماران کلیوی که دارای بیماری های مزمن کلیوی مانند نارسایی کلیه هستند، می تواند موثر باشد.

بهترین زمان دیالیز برای بیماران کلیوی

دیالیز چه کمکی به بیماران کلیوی می کند؟

به طور کلی دیالیز کار و وظایف کلیه ها را شبیه سازی می کند. اگر زمان دیالیز مناسب باشد، معمولا با مشکل خاصی مواجه نشده و این کار می تواند تا حد زیادی جایگزین وظایف اصلی کلیه ها شود. دیالیز به کنترل فشار خون شما کمک کرده و فشار خون شما را در سطح نرمالی قرار می دهد. همچنین دیالیز باعث می شود، مواد زائد بدن، نمک ها و مایعات اضافی از بدن خارج شده و از تجمع آنها جلوگیری می کند. علاوه بر اینها دیالیز به حفظ و کنترل میزان مواد شیمیایی بدن مانند پتاسیم، بی کربنات و سدیم کمک می کند و به طور کلی و در یک کلام دیالیز تمام کارهایی که می بایست به وسیله کلیه ها در بدن انجام شود را شبیه سازی کرده و انجام می دهد.

بهترین زمان دیالیز برای بیماران کلیوی

انواع روش های دیالیز

دو روش اصلی برای افراد دیالیزی مد نظر است. اما مهمتر اینکه شما باید از کدام روش استفاده کنید و زمان دیالیز شما چه زمان می باشد. اما به طور کلی دو روش دیالیز برای بیماران کلیوی وجود دارد که اعم از روش دیالیز صفاقی و روش همودیالیز که با تشخیص نفرولوژیست شما باید از روش تعیین شده استفاده نمایید. در زمان دیالیز به روش همودیالیز خون شما از بدن خارج شده، وارد یک دستگاه شبیه کلیه مصنوعی می شود و پس از فیلتر و دیالیز، دوباره وارد بدن می شود. اما در روش دیالیز صفاقی از یک لایه شکم استفاده شده و خون در داخل بدن فیلتر می شود. برای انجام این روش دیالیز یک لوله به نام کاتتر در شکم شما قرار می گیرد و محلول دیالیز با کمک این وسیله وارد شکم شما شده و پس از پاکسازی و جذب مواد اضافی وارد کیسه دیگری شده و در نهایت از بدن خارج می شود. این روش دیالیز برای افرادی که در مسافرت هستند و نمی توانند به کلینیک و بیمارستان مراجعه کنند، قابل انجام است.

بهترین زمان دیالیز برای بیماران کلیوی

نکاتی که باید برای انجام دیالیز بدانید

اگر چندین نکته مهم را در خصوص دیالیز در نظر داشته باشید، دیگر دچار مشکلی نخواهید شد. اول اینکه در نظر داشته باشید که زمان دیالیز بسیار اهمیت دارد. شما باید در زمان درستی به پزشک مراجعه کنید. هرچه این کار دیرتر انجام شود، ممکن است، خطرات بسیاری برای شما داشته باشد. موضوع دیگر مداومت و نظم است. همیشه در زمان تعیین شده برای انجام دیالیز اقدام کنید. البته شما باید مراقبت های قبل و پس از زمان دیالیز را نیز بدانید تا دچار مشکل نشوید. در خصوص زمان انجام دیالیز و انتخاب روش مناسب برای دیالیز حتما با نفرولوژیست خود مشورت کنید و زیر نظر او تمام مراحل را انجام دهید.  تا جایی که امکان دارد، از انجام حرکات فیزیکی سنگین خودداری کنید و تمام نکات لازم را نیز رعایت فرمایید.

زمان دیالیز

بدون دیدگاه
ارسال یک نظر
نام
ایمیل
وبسایت

Wishlist 0
Open wishlist page Continue shopping