وبلاگ

کسانی که باید دیالیز انجام دهند

کسانی که باید دیالیز انجام دهند

یکی از عضوهای حساس و حیاتی بدن کلیه ها می باشند به گونه ای که در صورت از کار افتادن آنها، افراد جهت دفع مواد زائد و آب اضافی بدن مجبور به انجام دیالیز می شوند. در ادامه با کسانی که باید دیالیز انجام دهند و روش ها و همچنین نکات مهم در خصوص این بیماری آشنا می شویم. کسانی که باید دیالیز انجام دهند در واقع مهمترین فعالیت زندگیشان توجه به فرآیند دیالیز و توجه به مسائلی که در زمان دیالیز اهمیت دارد، است.

کسانی که باید دیالیز انجام دهند

دیالیز چیست؟ چه کسانی که باید دیالیز انجام دهند؟

در حقیقت برای دانستن مفهوم دیالیز ابتدا باید با مسئولیت کلیه در بدن آشنا شویم چرا که این دو به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط دارند. کلیه ها در بدن مانند فیلترهایی جهت تصفیه کردن خون از مواد زائد عمل می کنند و زمانی که کلیه ها به هر دلیلی نتوانند این وظیفه را به نحو احسن انجام دهند فرد با مشکلاتی مواجه می شود که جهت رفع آن و جلوگیری از مرگ، فرد تحت دیالیز قرار می گیرد البته دیالیز به معنای درمان حقیقی نمی باشد و بیماران باید به سرعت تحت پیوند کلیه قرار گیرند در غیر این صورت پس از گذشت مدتی فرد دیگر با انجام دیالیز زنده نخواهد ماند.

کسانی که باید دیالیز انجام دهند

چه زمانی بیماران به دیالیز نیاز دارند؟

در واقع فرد پس از آنکه میزان مواد زائد در بدنشان زیاد شود و کلیه ها قادر به تصفه و خروج آنها از بدن نباشند و همچنین عدم دفع مواد زائد سبب ایجاد مشکلاتی برای فرد شود آنگاه فرد نیازمند دیالیز است. در حقیقت از کسانی که باید دیالیز انجام دهند آزمایش هایی گرفته می شود که پزشکان در آن میزان کراتینین و نیتروژن اوره خون اندازه گیری می کنند و بالا بودن این دو ماده در خون به معنای عدم فعالیت مناسب کلیه ها و شروع روش دیالیز می باشد.

انواع دیالیز: 

کسانی که باید دیالیز انجام دهند تحت درمان یکی از موارد زیر قرار می گیرند که با توجه به شرایط بیمار و صلاحدید پزشک روش مورد نظر انتخاب می شود.

– همودیالیز:  

در این روش خون بیمار از طرفی از بدن خارج می شود و از دستگاه دیالیز که دارای غشای دیالیز است عبور می کند و پس از تصفیه و جداسازی مواد زائد، خون دوباره وارد بدن بیمار می شود. البته در این روش دیالیز، در طی دراز مدت بسیاری از مواد حیاتی مانند کلسیم از بین خارج می شود بدین خاطر در طی دوران دیالیز بیمار باید مصرف لبنیات را افزایش دهد.

کسانی که باید دیالیز انجام دهند

– دیالیز پریتونیل:

در این روش از بافت های داخلی شکم فرد به عنوان فیلتر استفاده می شود چرا که روده ها در بین دیواره شکم و مهره های پشت قرار دارند و با قرار دادن لوله ای پلاستیکی در بین این دو، مایع خاصی وارد این حفره می شود و روده را شستشو می دهد و از طرفی دیواره روده مانند فیلتری بین مایع و خون عمل می نماید و بدین ترتیب موراد زائد و آب اضافی از بدن دفع می شود.

کسانی که باید دیالیز انجام دهند باید چه نکاتی را بدانند؟

بیماران دیالیزی باید در خصوص بیماری و نکاتی که در طی بیماری باید رعایت نمایند اطلاعات کاملی داشته باشند که در زیر به برخی از نکات مهم دیالیز می پردازیم.

– بیماران دیالیزی باید با توجه به نحوه زندگی، سایر بیماری های فردی و میزان علاقه مندی فرد به مشارکت در مراحل درمان بهترین روش را انتخاب کنند.

– کسانی که باید دیالیز انجام دهند باید علاوه بر دیالیز به رژیم غذایی، مصرف ویتامین ها، مصرف داروهای کنترل فشار خون و میزان کلسیم و فسفات در بدن توجه کنند و همواره آنها را چک نمایند تا دیالیز سبب بروز بیماری دیگری نشود.

– در روش همودیالیز بیمار هیچ گونه دخالتی در روند درمان ندارد و در صورتی که در روش دیالیز پریتونیل فرد بیمار بسیار در روش درمان مشارکت دارد.

– در روش همودیالیز فرد باید مواد غذایی و میزان مایعاتی که مصرف می کند کنترل شده باشد در حالی که روش دیالیز پریتونیل فرد شرایط غذایی آسان تری دارد.

– در روش دیالیز پریتونیل فرد ممکن است دچار عفونت داخلی شود چرا که وجود حفره و ورود لوله پلاستیکی ممکن است سبب ورود باکتری ها به بدن شود.

– افرادی که خواهان روش مستقلی جهت دیالیز هستند بهتر است دیالیز پریتونیل را انتخاب کنند چرا که می توانند زمان انجام آن را تغییر دهند و یا فرد بیمار می تواند آن را در منزل انجام دهد.

کسانی که باید دیالیز انجام دهند

بدون دیدگاه
ارسال یک نظر
نام
ایمیل
وبسایت

Wishlist 0
Open wishlist page Continue shopping